Představte si, že obrázek níže představuje komplexní téma

Jde tedy o komplexní (obsáhlou) informaci, která se skládá z mnoha dílčích drobnějších informací (kontexty, souvislosti, vzory, aspekty). Jednotlivé dílky (podtémata) mnohdy nemají jasné ohraničení. V kontextu celého tématu si je lze představit třeba takto


Podtéma je z pohledu jednotlivce vnímáno jako samostatný celek
Může tak docházet, a také dochází, k situaci kdy jedinci s různou mírou povědomí o celkové šíři tématu chápou podtémata jako samostatné témata (různé problémy) a neuvědomují si jejich provázání (absence povědomí o dalších souvislostech).
K zamyšlení
Lidé, kteří se řeší (hypoteticky) s tématy 2 nebo 3 se mohou mylně domnívat, že se potýkají s totožným problémem. Jde přitom o různé části celku.
Je nutné tak komplikované vysvětlování?
- Pokud mají vzniknout další z mnoha článků, které nic neřeší, nic neobjasní, pak ne.
- Má-li však být problém vyřešen – je nutno obsáhnout vše.
Různé úrovně znalostí
Vědět vše je velmi relativní pojem. To, co jeden považuje za „celek“ může jiný vnímat jako fragment nebo pouze jeden z aspektů.



Ideální případ:
Ten kdo téma prezentuje má povědomí o veškerých souvislostech, aspektech, nástrahách apod.
Pro a proti
- Cokoliv je lepší než nic
- Avšak „cokoliv“ může vést k mylným závěrům (tedy současné vnímání témat jako elektronické obtěžování, slyšení hlasů apod.)
Laická veřejnost
Snaha laicky popsat nebo shrnout úvodní obrazec (téma) do několika málo slov plně koresponduje s tím, jak je v současnosti téma elektronické obtěžování vnímáno. Lze si představit takto:

Mezinárodní diagnostické manuály

Laický popis problému

Odborná definice duševní poruchy
Typy duševních poruch

Vznik stereotypu
Toto (obrázek níže) = typický projev duševní poruchy
